Thursday 10 October 2013

Het Bulgaarse wegennet

Bulgarije heeft een vrij uitgebreid wegennet, en telt ook een aantal snelwegen, welke veelal uit de jaren 80 van de 20e eeuw stammen. Er worden ook steeds meer nieuwe snelwegen aangelegd. De belangrijkste snelwegen zijn de A1 en A2, die vanaf Sofia naar respectievelijk het zuidoosten en noordoosten lopen. De snelwegen hebben ook een naam, en zijn vaak bekender onder de naam dan het nummer. Ze zijn vernoemd naar geografische locaties, zoals rivieren. De A1 heet de Trakiya (Thracië), naar het gebied waar hij doorheen loopt. De A2 heet de Hemus en is vernoemd naar een oude naam voor het Balkangebergte waar de snelweg doorheen loopt. De A4 heet de Cherno More, wat Zwarte Zee betekent, en loopt dan ook langs de kust van die zee. De A3 heet de Maritsa, vernoemd naar de gelijknamige rivier in het zuidoosten van Bulgarije. De A6 heet de Struma, vernoemd naar de gelijknamige rivier in het zuidwesten van het land, en de A5 heet de Lyulin en is vernoemd naar het gebergte waar de snelweg doorheen loopt. Tevens is er een ringweg van Sofia die opgewaardeerd wordt naar snelweg. Ook loopt er een expressweg van Sofia naar de Servische grens richting Belgrado.

In de recente jaren vanaf 2006 zijn delen van de A6 (Struma) opgeleverd, een deel van de A3 (Maritsa), evenals de A5 (Lyulin). Wel is het de bedoeling een groter snelwegennet te bouwen, zoals de A1 vanaf Sofia naar Burgas, de A4 langs de Zwarte Zeekust, de A3 naar Turkije, de A5 naar Thessaloniki in Griekenland en de A2 naar Varna. Op den duur moet er ook een snelweg van Sofia naar Skopje en Nis lopen. Plannen voor noord-zuidsnelwegen door het midden van het land zijn er in de vorm van expressewegen, maar deze plannen zijn nog weinig concreet, waardoor het transitverkeer van Centraal- en West-Europa naar Turkije nog aangewezen is op de route door Servië, welke door hogere toltarieven en strengere grenscontroles soms als onaantrekkelijk wordt gevonden.

Veel wegen in Bulgarije zijn landschappelijk erg mooi, door het bergachtige karakter van het zuiden en midden van het land. Veel wegen lopen dan ook langs nationale parken. De kwaliteit van de wegen wisselt, zo zijn er nog een aantal snelwegen met oud wegdek, met name de A2, maar veel wegen worden sinds 2004 gerehabiliteerd. Wel kan men daardoor veel wegwerkzaamheden tegenkomen die soms slecht afgebakend zijn. Nieuwe wegen hebben een uitstekende kwaliteit.

Het Bulgaarse wegennet wordt beheerd door de API, het Agencya Patna Infrastructura (Cyrillisch: Агенция Пътна инфраструктура, АПИ).

(bron: wikipedia)